Als PRICE vinden we het belangrijk om mensen aan het woord te laten die onderdeel zijn van onze transitie naar een circulaire economie én die het mogelijk maken voor ons en anderen om deze te versnellen. Deze keer maken we kennis met Daan de Kruijf. Als projectmanager Circular Skills bij Leren voor Morgen staat hij midden in het veld. Benieuwd wat zijn dagelijkse drijfveren zijn? Lees mee!
Hoi Daan! Kun je ons eerst een korte introductie geven over Leren voor Morgen en wat je daar doet?
‘Bij Leren voor Morgen houd ik me bezig met het leren voor duurzame ontwikkeling. Ik ben kartrekker van het Circular Skills programma en samen met de leden en partners zijn we bezig met het vraagstuk opleiden voor transities. We doen onderzoek, ontwerpen interventies en voeren die uit. Binnen de coöperatie ben ik ook druk om de leercultuur te verbeteren en het collectieve innovatievermogen te versterken. Ik zeg dan ook altijd “Leren is een feestje!”.’
Een bezige bij! Gaaf om te zien dat je ergens werkt waar je zo breed betrokken bent. Wat is jouw achtergrond verder?
‘Ik heb een achtergrond als historicus. Dat is op het eerste gezicht geen discipline die met duurzaamheid of onderwijs te maken heeft. Maar, ik heb wel geleerd om in systemen te denken. Ik ben bij Leren voor Morgen gekomen omdat ik samen leren graag inzet om coöperatief aan een grote maatschappelijke uitdaging te werken.’
Wat tof om te horen dat je vanuit geschiedenis daar helemaal je draai hebt gevonden. Heb je de circulaire economie altijd al interessant gevonden?
‘Ik had vóór Leren voor Morgen nog niet van circulaire economie gehoord. Nu ik er verder in betrokken ben, zie ik het begrip circulaire economie als een oplossingskader. Ik vind het een mooie taal en ook een mooi uitgangspunt, om samen na te denken hoe we een betere wereld kunnen vormgeven door kringlopen van materialen, maar ook kennis en waarde, te sluiten.’
En stel, je droomt groots. Wat is dan jouw ultieme droom voor 2030? Dat mag alles zijn: bijvoorbeeld wat voor werk je doet maar je mag het ook heel breed maken en naar de wereld kijken.
‘Jullie zetten me aan het denken, pfoe! Wat ik fantastisch vind aan Leren voor Morgen is de coöperatieve benadering. We leven niet in een verandering van tijdperk, maar in een tijdperk van verandering, dat is een citaat van Jan Rotmans. Dat kun je niet van tevoren plannen en uitdenken. Door de complexiteit van die verandering dagelijks samen het hoofd te bieden, komen we dichter bij een andere gezamenlijke toekomst te staan. Dat vind ik onmisbaar in dit tijdperk.
Op persoonlijk vlak is mijn droom dat ik verder mag gaan met het vormen van dat soort gemeenschappen. Daar bedoel ik mee hoe we mensen met een eigen missie en visie, mét het eilandje wat ze daaromheen bouwen, in verbinding kunnen brengen met andere mensen. Een mooi voorbeeld daarvan is van hoe ik Ingrid Zeegers heb leren kennen. Voordat Ingrid met PRICE begon, was zij actief als voorzitter van Vereniging Circulair Friesland: een voorbeeld van een gemeenschap van scholen, ondernemers en overheden. Ik vond het heel mooi hoe ze daar zeiden: “Onze visie voor de toekomst: daarvoor hebben we elkaar nodig, we gaan elkaar raken en we moeten ons aan elkaar optrekken.
Waar ik ook aan moet denken is een gesprek wat ik had met Michel Baars (New Horizon), een paar jaar geleden. Ik vroeg hem wat volgens hem de belangrijkste circulaire vaardigheid is. Zijn antwoord daarop was dat dat empathie is. Die vaardigheid kan zich op heel veel manieren uiten, maar het belangrijkste daarin vind ik dat je vanuit het belang van een ander kunt denken en handelen.’
Voor de nieuwe volgers en een vraag die we vaker hebben gekregen: wat zijn nou die Circulair Skills, kun je ons dat uitleggen?
‘Ja zeker! Circular Skills is eigenlijk een verzamelnaam voor bekwaamheden, competenties en attitudes die bijdragen aan het vermogen van een persoon of organisatie om de lineaire economie om te buigen naar een circulaire.Dat begint met het besef dat een circulaire economie bijdraagt aan duurzame ontwikkeling. Daarnaast gaat het er ook over hoe we het proces inrichten, waar we mee bezig zijn is een transitie vraagstuk. Momenteel zijn we, grotendeels, nog lineair georganiseerd en we kunnen niet van de een op andere dag circulair zijn. Het toepassingsvraagstuk daarbij is hoe gaan we samenwerken in kringlopen. Je hebt het dan over het ontwerp, werken in ketens, het bewust gebruiken van materialen maar ook waarde creatie.’
En als ik nú wil beginnen en bijvoorbeeld één Circulair Skill wil leren, kan dat? Is het bijvoorbeeld mogelijk om een skill per keer te leren of werkt dat anders? ‘Je kunt je best focussen op een specifieke vaardigheid. Maar, dat wil niet zeggen dat je dan gelijk dat je skills circulair economie-proof zijn. Om goed te kunnen werken in een circulaire economie, heb je een combinatie van die vaardigheden nodig. Op zijn best zijn die circular skills een springplank voor deze transitie, omdat ze een accent leggen op wat er verandert in onze dagelijkse praktijk: hoe gaan we anders denken en handelen? Waar je tekort gaat komen is, wanneer je het als een spaarbank ziet waar je skills uit kunt putten. Je kunt wel medewerkers hebben met circulaire skills, maar als de rest van de bedrijfsvoering daar niet op is aangepast betekent dat niet direct het een circulaire onderneming is.’

Beeld: door Kiki van Dam Photography voor PRICE tijdens Circulair Talent op 27 september
Daan was een van de sprekers bij het event Circulair Talent op 27 september wat wij, samen met partners ROC Flevoland, Windesheim Flevoland, Aeres Hogeschool Almere en Gemeente Almere organiseerden op Floriade Expo 2022. Het was een mooie dag met studenten, young professionals en experts in het vak.